sobota, 28 sierpnia 2021

łagodny turecki sos śniadaniowy

 



Znalazłam go tu i przyznam , że zainspirował mnie do poszukiwań różnych tureckich sosów, podobnych do naszych past czy też hummusów. Sos, który można podać na kanapce, z jajkiem, do grilla, jajecznicy-po prostu na wiele sposobów.Ta wersja jest łagodna. Dla wzmocnienia smaku można dodać nieco ostrej papryki lub innych ulubionych przypraw.

W przepisie zmieniłam jedynie ilość soli, moje podniebienie preferuje zdecydowanie mniejszą jej ilość.

5kgmięsistych pomidorów (najlepiej lima)
1kg  słodkiej zielonej papryki
2  słodkie czerwone papryki (najlepiej kapia)
200ml oliwy
1 główka czosnku
200ml octu winnego ( lub pół szklanki octu zwykłego)
2 łyżki soli kamiennej
2 łyżki cukru
 1 pęczek natki pietruszki (ok 30g)
dowolne ulubione przyprawy (opcjonalnie)

Pomidory parzymy, obieramy ze skórki i kroimy w ćwiartki, rozdrabniamy i gotujemy aż zmiękną i zgęstnieją . Papryki i czosnek miksujemy blenderem i dodajemy do pomidorów gdy te zmiękną. Gotujemy jeszcze 15 minut, po czym dodajemy oliwę, ocet sól i cukier. Teraz czas na częstsze mieszanie. Na koniec dodajemy drobno posiekana natkę pietruszki i ewentualnie dowolne przyprawy które lubisz. Ja tym razem robiłam bez dodatków. Gotujemy jeszcze 15 minut aby masa zgęstniała i gorącą przelewamy do słoików. Zakręcamy i przewracamy do góry dnem lub tradycyjnie pasteryzujemy: 15 minut słoiki 500ml, lub 10 min 300ml. Oczywiście zalane wodą do 3/4 wysokości.

Uwagi:
1 nie zawsze i nie wszędzie można dostać pomidory i papryki tego gatunku, ale równie dobrze można zastąpić je innymi, wyjdzie równie dobre, tylko pomidora mniej mięsistego trzeba dłużej gotować aby wyparowała woda:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz